مقالات

آموزش نصب و سیم‌کشی کلید دو پل و پریز ساختمان

آموزش نصب و سیم کشی کلید دو پل

آشنایی با موارد مهم در نصب کلید دو پل

برای انجام هر کاری مانند نصب کلید دوپل و غیره باید در ابتدا اقدام به قطع کردن برق کنیم چراکه احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد زیرا شما با برق سروکار دارید. اگر می‌خواهید این کار را در مناطق مسکونی انجام دهید می‌توانید فقط برق محل مسکونی یا اتاق موردنظر را قطع کنید. مرحله بعدی بررسی سیم‌ها است.

اقدام به بررسی بخشی کنید که می‌خواهید در آن قسمت کلید دوپل را نصب کنید در این قسمت یک سر سیم وجود دارد که می‌توانید با توجه به تجربیات و دانش خود آنها را تشخیص دهید. سیم فاز معمولاً دارای رنگ قرمز و مشکی بوده و سیم نول نیز به رنگ سفید است اما ممکن است رنگ سیم‌ها در سایر تجهیزات متفاوت باشد.

سیم دیگری که باید به آن توجه کنید سیم آرت است این سیم اغلب به رنگ‌های نظیر سبز و زرد وجود دارد. درواقع وظیفه آن جلوگیری از احتمال برق‌گرفتگی است.

شاید تمایل به خرید کلید و پریز داشته باشید، در این صورت می‌توانید از راهنمای انتخاب کلید و پریز یا ارتفاع استاندارد نصب کلید و پریز استفاده کنید.

آشنایی با روش‌های توکار و روکار

امروزه از دو روش روکار و توکار برای نصب کلید دو پل استفاده می‌کنند. کلید دوپل برخلاف کلیدهای تکمیل برای روشن و خاموش کردن دو عدد لامپ استفاده می‌شوند. به این معنی که دو عدد لامپ از یک جریان روشن و خاموش می‌شوند.

در حقیقت نحوه نصب کلید دو پل تفاوت آن‌چنانی با کلید تک پل ندارند. امروزه در صنعت برق ساختمان بیشتر از کلید دوپل استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در بخشی از ساختمان که بیشتر از یک لامپ استفاده می‌شود این مدل از کلیدهای برق را مورداستفاده قرار می‌دهند چراکه می‌تواند هر دو جریان لامپ را قطع کنند اما این کلید نیز توانایی عملکرد جداگانه دارند

نکات مهم در انجام لوله‌گذاری کلید دو پل

در ابتدا باید بدانید که فاصله سرپیچ لامپ از سقف باید دارای فاصله به میزان ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد. میزان فاصله جعبه کلید از کف ساختمان نیز باید ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود. فاصله جعبه کلید از چهارچوب نیز باید بین ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر در نظر بگیرید.

در بعضی از مواقع هنگام کشیدن دوشاخه از پریز، کلید پریز نیز از دیوار جدا می‌شود برای جلوگیری از بروز چه اتفاقی می‌توانید توانید از پیچ استفاده کنید چراکه در این صورت کلید دو پل با پیچ به جاکلیدی محکم می‌شود.

همان‌طور که می‌دانیم قبل از شروع سیم‌کشی باید لوله‌گذاری کنید. برای لوله‌گذاری باید از جعبه‌فیوز تا جایی که کلید را متصل می‌کنید لوله‌گذاری کنید. در ادامه از لامپ موردنظر یک لوله متصل کرده و از همان لامپ به لامپ‌های دیگر این کار را انجام دهید.

نحوه سیم‌کشی کلید دو پل

برای اینکه سیم‌کشی را انجام دهید باید از ابزاری به نام پیچ‌گوشتی استفاده کرده و کاور کلید را بازکنید. بعد از باز کردن کاور دو عدد شاسی کلید را نیز بازکنید. کلید موردنظر دارای دو عدد خروجی و یک عدد ورودی بوده و برای قطع و وصل کردن لامپ کاربرد دارد. در هنگام سیم‌پیچی باید به رنگ سیم‌ها دقت کافی داشته باشید چراکه عدم رعایت رنگ سیم‌ها می‌تواند کل سیستم سیم‌کشی را با مشکل بزرگ روبرو کند.

سیم‌های قرمزرنگ یا در بعضی‌اوقات مشکی‌رنگ برای فاز ورودی استفاده می‌شود و برای قرار دادن سیم ورودی باید اقدام به باز کردن پیچ فاز ورودی کنید و درنهایت با قرار دادن سیم ورودی پیچ فاز ورودی را ببندید.

در ادامه دو سیم برگشته از کلید را به لامپ وصل کرده و با باز کردن یکی از پیچ‌های خروجی سیم را در درون آن قرار دهید. به سراغ سیم دوم خروجی رفته و یک طرف از آن را به ترمینال زیر لامپ وصل کرده و طرف دیگر آن را به خروجی وصل کنید. بعد از متصل کردن کلید به قوطی قاب را در سر جای اولش قرار دهید.

نقشه سیم‌کشی کلیدهای دو پل برای دو لامپ و چهار لامپ

همان‌طور که اشاره کردیم برای متصل کردن پریز و سیم‌کشی ساختمان به نقشه سیم‌کشی کلید دو پل نیاز دارید. با توجه به نقشه سیم‌کشی کلید دو پل متوجه می‌شویم که از کلید دو پل با چراغ اول سیم‌های فاز و نول عبور می‌کنند و از اول تا دوم یک سیم نول و یک رشته از سیم فاز عبور کرده است و از لوله رابط برق دو رشته فاز و نول رد می‌شود.

باید توجه کنید که سیم نول می‌تواند به‌صورت مشترک برای دو عدد لامپ در کلید دوپل در نظر گرفته شود اما سیم فاز که دارای رنگ قرمز است باید به پیچ پشت کلید متصل شود. درواقع دو عدد سیم خروجی نیز باید به پیچی که در پشت کلید دوپل وجود دارد وصل شوند.

برای صرفه‌جویی در مصرف سیم نول برای هر دو عدد لامپ یک سیم نول به‌صورت مشترک در نظر گرفته می‌شود.

این امکان وجود دارد که با استفاده از یک کلید دوپل بتوانید چهار لامپ را روشن و خاموش‌کنید.

نکات مهم در مورد سیم‌کشی کلید دو پل

برای روشن و خاموش کردن یک لامپ و سنسور دار کردن لامپ دیگر می‌توانید با جدا کردن فاز برگشتی از کلید آن را به فاضلاب وصل کرده و به جای لامپ قبلی چراغ سنسوردار سرخود نصب کنید. اگر می‌خواهید یک کلید با استفاده از دو شاسی روشن و خاموش می‌توانید سیم فاز ورودی را به ترمینالی که دارای رنگ نقره‌ای است وصل کرده و برعکس آن فاز برگشتی را به ترمینالی که دارای رنگ طلایی است متصل کنید.

اگر قصد دارید که شاسی کلید دوپل را یکسره کنید باید اقدام به‌قرار دادن یک تکه سیم بین دو ترمینال نقره‌ای و طلایی کنید. به‌علاوه می‌توانید اقدام به درآوردن سیم نقره رنگ کرده و به‌جای آن، آن را در زیر طلایی‌رنگ بگذارید چراکه این کار سبب می‌شود تا کلید شما یکسره شود. برند بابا ادیسون یکی از بهترین برندها در این زمینه می‌باشد که با محصولات خود را با استفاده از استانداردهای جهانی تولیدشده است.

در صورتی که از کلید تک پل استفاده می‌کنید، می‌توانید از آموزش نصب کلید تک پل استفاده کنید.