مقالات

معرفی کامل کنتاکتور تک فاز یا بی‌صدا

معرفی کامل کنتاکتور تک فاز یا بی‌صدا

کنتاکتور از مهم‌ترین بخش‌های یک مدار اصلی است که بر روی استارتر یا ادوات کنترل قدرت نصب‌شده است. از کنتاکتور به‌منظور قطع و وصل کردن خطوط منابع تغذیه گذرا از خطوط قدرت یا متصل و قطع کردن مکرر مدار قدرت الکتریکی استفاده می‌شود. همچنین این ابزار برای کنترل ماشین‌های پیچیده کاربرد دارد. یکی از انواع کنتاکتورها که در صنعت برق کاربرد فراوانی دارد کنتاکتور بی‌صدا است.

در حقیقت این محصول یک رله است و دارای یک رله و بوبین می‌باشد. در زمان برق‌دار شدن بوبین رله فعال و وصل می‌شود. با توجه به این موضوع این رله یک نوع کنتاکتور به‌حساب می‌آید. انواع کنتاکتور های سه فاز نسبت به تک فاز بزرگ‌تر بوده و این نوع محصولات کوچک‌تر از سه فاز هستند. این محصولات همانند یک کلید مینیاتوری هستند. بابا ادیسون یک وب‌سایت ارائه‌دهنده این محصولات است.

کاربردهای کنتاکتور تک فاز چیست؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزات الکتریکی که کاربرد زیادی در بخش‌های مختلف صنعت دارد کنتاکتور بی‌صدا است. آمپر خوب از ویژگی‌های مهم این نوع محصولات بوده که موجب شده تا در بسیاری از بخش‌ها استفاده شود.

در حقیقت این محصول کاربردهای بسیار زیادی دارد و می‌توان گفت کاربرد این نوع محصولات در بخش‌های متفاوت صنعت برق بسیار زیاد است. سیستم هوشمند سازی خانه‌های هوشمند از گسترده‌ترین کاربردهای این نوع محصولات است. قدرت خروجی‌های رله‌ای، کنترلر ها در خانه‌های هوشمند پایین است.

از سوی دیگر نیاز مصرف‌کنندگان به بالا بودن جریان‌های نامی زیاد است به همین دلیل برای حل این مشکل از کنتاکتور تک فاز استفاده می‌شود. در کولرهای گازی، پمپ‌های کفکش کشاورزی، کنترل سیستم‌های روشنایی و دستگاه‌های ماینر از این نوع محصولات استفاده می‌شود. البته می‌توان از برخی این نوع محصولات به‌عنوان جایگزین رله‌های شیشه‌ای و کنتاکتورهای فرمان استفاده کرد، چراکه در ماژول‌های تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل موجود هستند.

مزایای به‌کارگیری کنتاکتور بی‌صدا

قطع و وصل شدن کنتاک های سه فاز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در واحدهای تجاری اداری و مسکونی بوده به همین دلیل برای حل این مشکل از کنتاکتور های تک فاز یا بی‌صدا استفاده می‌شود تا در هنگام قطع و وصل شدن صدای زیادی از گوگل خارج نکنند. بنابراین یکی از مزایای به‌کارگیری این نوع محصولات را می‌توان کم شدن صدای قطع و وصل دانست.

اگر در تابلوی برق از تعداد زیادی کنتاکتور استفاده شود سایز آن افزایش می‌یابد. همان‌طور که گفتیم این نوع محصولات در مقایسه با کنتاکتور های سه فاز ابعاد کوچک‌تری دارند، به همین دلیل برای کاهش سایز و ابعاد تابلوهای برق و همچنین کاهش هزینه‌ها از این نوع محصولات استفاده می‌شود.

این نوع کالاها از رنج قیمتی مناسبی برخوردار بوده و عموماً نسبت به کنتاکتور سه فاز قیمت پایین‌تری دارند. البته این کنتاکتورها ضمن داشتن قیمت مناسب کیفیت بالایی هم دارند، به همین دلیل ازنظر نگهداری و تعمیر شرایط مناسبی دارند. البته عدم نیاز این کنتاکتورها به تعمیر و نگهداری فصلی از دیگر مزایای استفاده از آن‌ها است.

بهترین مارک کنتاکتور

بهترین مارک کنتاکتور

عملکرد کنتاکتور بدون صدا چگونه است و بیان اجزا و قطعات آن‌ها

در مورد قیمت و کیفیت این نوع کالا صحبت کردیم اما این کنتاکتورها علاوه بر ویژگی‌های فوق دارای طراحی شیک و منحصربه‌فردی هستند. همچنین نسبت به سایر کنتاکتور های دیگر صدای کمتری تولید می‌کنند به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به‌جای کنتاکتور های سه فاز استفاده کرد.

کنتاکتور بدون صدا در کنتاکتور به‌وسیله سیم‌پیچ مغناطیسی یا بوبین عملیات قطع و وصل را انجام می‌دهد. بوبین قادر به تبدیل الکتریکی به انرژی مغناطیسی بوده و زمانی که برق قطع و وصل می‌شود این میدان الکترومغناطیسی هم قطع و وصل می‌شود.

این نوع محصولات دو پل ۲۵ آمپری دارند و در شرایطی که کاربران نیاز به جریان بین ۲۵ تا ۵۰ آمپری داشته باشند می‌توانند با دوبل پل و عبور فاز از دو پل جریان را به ۵۰ آمپر برسانند. کنتاکتورها دارای سه قسمت اصلی بانام قاب عایق، بوبین و تیغه هستند.

بخش‌های نامبرده شده وظیفه جداگانه‌ای به عهده‌دارند. به‌طور مثال تیغه کنتاکتور بدون و فرمان و قدرت تقسیم‌بندی می‌شود و از قسمت تیغه قدرت جریان قدرت از آن عبور کرده و از قسمت تیغه فرمان در بخش فرمان استفاده می‌شود.

بوبین کنتاکتور یک هسته مغناطیسی ایجاد می‌کند و نوعی سیم‌پیچ می‌باشد که وظیفه آن این است که با ایجاد نیروی مغناطیسی به‌منظور اتصال فیزیکی تیغه رسانا کنتاکتور را باز و بسته می‌کند. قاب عایق با استفاده از نایلون و باکالیت و سایر مواد عایق‌بندی می‌شود و وظیفه آن ایجاد یک حفاظت در برابر برق‌گرفتگی بوده و به‌منظور محافظت در برابر عوامل مختلفی چون گردوغبار، آب و چربی نقش خود را ایفا می‌کند.

چگونه کنتاکور انتخاب کنیم؟

چگونه کنتاکور انتخاب کنیم؟

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی کامل کنتاکتور تک فاز پرداختیم و ویژگی‌ها و کاربرد و مزایای آن را توضیح دادیم. کنتاکتور یک نوع قطعات الکترونیکی بوده که انواع مختلفی دارد و یکی از انواع آن کنتاکتور بی‌صدا است. بابا ادیسون تمام این قطعات و محصولات را باقیمت مناسب ارائه داده است. از این نوع محصولات به‌منظور استفاده در مناطقی که امکان انفجار و احتراق بالا است استفاده می‌شود و نسبت به کنتاکتور معمولی متفاوت است.

این نوع محصول قطعه مکانیکی نداشته به همین دلیل طول عمر آن بالا است. همچنین در برابر ضربه مقاوم بوده و طرح‌های متنوع برای مدارها دارد. این نوع محصولات در هنگام سوئیچینگ جرقه نمی‌زند و نسبت به مدل‌های الکترونیکی سرعت قطع و وصل آن بالا است. سایت بابا ادیسون تمامی محصولات نامبرده شده را باکیفیت بالا ارائه می‌دهد.